Bjørnongan 🐻

Bjørnongan - 4-6 åringen våre

På Bjørnongan jobber vi mye med å hjelpe barna å utvikle sin selvstendighet i daglige aktiviteter, som for eksempel påkledning, dogåing og å ta vare på egne ting. Dette er gode forberedelser til skolestart og det videre liv. Det blir mange turer på Bjørnongan, og vi prøver å dra steder med forskjellig natur og motoriske utfordringer. Vi tilbringer det meste av tiden utendørs, men trekker selvsagt litt inn på det kaldeste om vinteren. Likevel prøver vi å få minst en tur ute hver dag selv om det er ganske kaldt, men da kun kort tid.

I barnehagen har vi viltkamera som vi henger ut i nærmiljøet, og følger med på hvem som lusker rundt i skogen rundt oss slik at vi kan studere dem nærmere gjennom året. Vi bruker minibussen flittig  og kan derfor dra på turer litt lengre unna. Vi legger vekt på at turene skal være til glede for barna, og at vi skal ha en utforskende holdning til det vi opplever sammen. Vi jobber mye med gårdslivet, både her i barnehagen og på turer vi drar på. Vi følger med hva bonden gjør på åkrene, vi håper på å komme oss på gårdsbesøk, vi steller med dyrene våre, vi dyrker egne grønnsaker og mye mer. Også når det gjelder gårdslivet legger vi opp til at vi utforsker sammen, og finner svarene på våre spørsmål. Barna blir ofte spurt om hva de ønsker seg, både når det gjelder turmål, aktiviteter og varmmat. På denne måten kan vi sørge for at barna får medvirke i sin egen barnehagehverdag.

Vi jobber med vennskap og bygge gode relasjoner til hverandre gjennom året blant annet for at barna skal knytte vennskapsbånd og å motarbeide mobbing. Barna skal få oppleve mestring, trygghet og omsorg her i barnehagen!

I år er vi med på barnehagesvømming på Verdalsøra skole. Dette er en fin mulighet for barna å bli trygge i vann, samt at det bidrar med selvstendighet i garderobesituasjon.

_____________________________________________________________________

De eldste Bjørnongan blir med i vår skolestarterklubb. Her vil vi gi dem erfaringen med skolegang og hva som forventes av dem der. Vi bruker opplegg som baserer seg på lekbasert læring. Skolestarterklubben avsluttes med rosaruss, russestreker, russeluer og mye moro. I tillegg markerer vi avslutningen på barnehagetiden med en overnatting i barnehagen, som nok er et stort høydepunkt for barna.

Hesten vår Dora elsker kos under haka 🐴