Ulvongan 🐺

Ulvongan - 2-3 åringene våre

Vi på Ulvongan tilbringer mye av tiden vår utendørs, og legger vekt på at barna skal få gode gårds- og friluftslivsopplevelser. Vi vil dette året veksle mellom å ha gårdsuke med base i Hakkebakken, og å ha friluftsuke med base i Bjørnehiet.

Gjennom gårdsuker vil barna får mer kjennskap til blant annet dyrestell, gården de forskjellige årstidene, ri på hest. På våren vil vi så forskjellige grønnsaker, som vi etter hvert vil høste inn og lage mat av. På denne måten får barna erfaring med hvor maten vår kommer fra. Vi vil ha dager der vi har fokus på et av dyrene våre, som f.eks kanindag, og da blir barna bedre kjent med hvordan stelle disse.

I friluftsukene vil vi legge mye vekt på at barna blir kjent med naturen i barnehagens nærmiljø, men av og til blir det også turer litt lengre vekk. VI vil øve en del på å gå på turer med sekk på ryggen, og målet er at alle skal klare å gjennomføre vårens 3 på topp. Mens vi er på turer vil vi også prate en del om hvordan vi skal ta vare på naturen vår gjennom f.eks. å ikke kaste søppel i naturen, at vi rydder opp etter oss når vi drar.

Omsorg og trygghet er i hovedfokus, samtidig som vi skal øve på å bli selvstendig. Vi legger opp til læring gjennom hverdagsaktiviteter som påkledning, smøremåltid, enkel behandling av tursekken, og samtidig vise viktigheten av å hjelpe hverandre.

Vi vil gjennom hele året legge opp til gruppedager. Disse dagene deler vi barnegruppen i tre grupper, og har aktiviteter som f.eks. forming, tradisjonsleker, språkstimulering, gåturer.

Vi legger stor vekt på et godt samarbeid mellom barnehagen og foreldrene gjennom hele året, med åpen og god dialog som sikre barna gode, forutsigbare dager i barnehagen